شرکت های بیمه ای هر ساله توسط نهاد ناظر یعنی بیمه مرکزی ج.ا.ا بررسی و رتبه بندی می شوند

این رتبه بندی در ۵ سطح انجام می شود

سطح توانگری مالی به عبارت ساده یعنی قدرت مالی و سرمایه یک شرکت

توانگری مالی نسبت سرمایه موجود به سرمایه مورد نیاز است برای مثال اگر شرکت بیمه‌ای ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه داشته باشد ولی سرمایه مورد نیازش ۲۰۰ میلیارد تومان باشد این به معنای توانگری پایین شرکت است و اگر این سرمایه زیر ۱۵۰ میلیارد باشد خطرناک است و باید به آن توجه شود.

اگر نسبت سرمایه شرکت به تعهد ها و هزینه هایش بالای ۱۰۰ درصد باشد یعنی این شرکت دارای سطح توانگری مالی یک می باشد

سطوح مختلف توانگری مالی شرکت‌های بیمه:

شرکت‌های سطح ۱

در وضعیت مطلوب قرار دارند، نسبت توانگری آنها برابر ۱۰۰ درصد و یا بیشتر است. این شرکت‌ها برای ایفای تعهدات خود در مقابل بیمه‌گذاران و صاحبان حقوق آنها از توانایی خوبی برخوردارند.

نسبت توانگری مالی سطح ۲،

بیش از ۷۰ درصد و کمتر از ۱۰۰ درصد است. مطابق شاخص‌های تعریف شده سطح ۲ توانگری به این معناست که شرکت‌های بیمه توانایی ایفای تعهدات خود را دارند ولی باید برای رسیدن به شرایط مطلوب، وضعیت مالی خود را تقویت کنند.

نسبت توانگری مالی سطح ۳،

بیش از ۵۰ درصد و کمتر از ۷۰ درصد است. برابر مقررات موجود، شرکت‌های بیمه ای که در سطح ۳ قرار می‌گیرند موظفند علاوه بر اعلام برنامه ترمیم وضعیت مالی دو ساله به تفکیک هر سال، برنامه افزایش سرمایه برای ۲ سال آتی را نیز ارائه کنند.

نسبت توانگری مالی سطح ۴،

بیش از ۱۰ درصد و کمتر از ۵۰ درصد است. شرکت‌هایی که در سطح چهار قرار می گیرند باید برنامه ترمیم وضعیت مالی و برنامه افزایش سرمایه برای سال آینده ارائه و تمهیدات لازم جهت ارتقاء سطح توانگری خود را ارائه نمایند.

نسبت توانگری مالی سطح ۵،

کمتر از ۱۰ درصد است. چنانچه نسبت توانگری موسسه بیمه در سطح پنج باشد، بیمه مرکزی مجاز است پروانه فعالیت موسسه بیمه را در یک یا چند رشته بیمه‌ای تعلیق یا ابطال نماید.